Plavba v září 2015

Plavba v září 2015

Den 1. – sobota

Cesta: Lhota pod Libčany – Kremik

Původní plán cesty vyrazit v 15:00 nevyšel o pouhých 25 minut a jedeme. Přes Mikulov, Videň, okolo Gradce, Slovinsko po okreskách a pak Chorvatsko a hurá k moři. Kromě Páji, která pokud neřídí, tak spí, máme naspáno všichni okolo 2 hodin.

Den 2. – neděle

Cesta: Marina Kremik – Komiža (Vis)

Do přístavu jsme se dostali okolo 7. hodiny. V přístavu se všichni snažíme rozchodit cestovní kocovinu. Okolo půl 9. přijíždí správce a po 30 minutách máme předáno.

Po mohutném přesunu proviantu na loď vyrážíme vstříc místním mořím. Náš cíl je město Komiža na ostrově Vis. Cesta je plánována na 6-7 hodin plavby v mírných vlnách. Vítr nefouká, ale vlny jsou od půl metru do metru a je vidět, že né všichni jsou kovaní námořníci. Cestovní rychlost držíme na hranici 6 uzlů a snažíme se dorazit do cíle co nejdříve. Je to dobrá výchozí pozice pro další plavby. Do cíle dorážíme okolo 17. hodiny a vaříme polévku, která by měla všechny srovnat. Večerní program je fotbal a spánek. Dámské osazenstvo fotbal nebere a jde spát okolo půl 8. Pánské osazenstvo odpadá po půl hodině, kde na datovém připojení vyčerpáme všechna data 20 minut před koncem zápasu – smůla.

Plán na 3. den je procházka Komiží, koupačka a přístav Vis se stáním u mola.

Den 3. – pondělí

Cesta: Komiža (Vis) – Vis (Vis)

Sláva! Dospali jsme cestu, vstávačka v 7 ráno a snídaně nastartovala první den. Baštíme český chléb s vysočinou, domácí vařená vejce – zlatá česká snídaně, a chystáme se na procházku do města. Musíme slevit z původního plánu vyrazit na ostrov Lastovo, nechtěli jsme riskovat nevolnosti další den, proto jsme na další cíl zvolili obeplout ostrov Vis a přivázat loď k molu ve městě Vis.

Na cestu vyrážíme okolo půl 11 a okolo 12 se na žádost posádky koupeme na otevřeném moři. Všichni si chválíme velmi teplé moře, které má 25-27 stupňů. Po cestě kotvíme poblíž ostrůvků, které míjíme a po další koupačce spěcháme do přístavu. Cesta ubíhá velmi rychle a okolo 2. hodiny už bez problémů držíme na 3 lanech u mola. Děvčata se dávají do výroby oběda (lhotecké brambory, lhotecké pečené maso a omajda + lhotecké okurky a lhotecká rajčata) – jako doma 🙂 .

Po obědě následuje siesta, kapitán jde spát a zbytek posádky si projde město. Plán na večer bude nějaké příjemná hospůdka a rozumný spánek. Ráno nikam nespěcháme, ale výjezd okolo 10. bude rozumný. Jedeme na Vela Luku (Korčula).

Den 4. – úterý

Cesta: Vis (Vis) – Vela Luka (Korčula)

Ráno opět pohoda, první pohupování nás vzbudí okolo 8. hodiny, skočíme do pekárny pro čerstvé koblihy a snídáme. V 9:30 vyrážíme na cestu do Vela Luky. Zde je v plánu přivázat Anyu k bójce, vyšlápnout si odpoledne na místní kopec s pravěkou jeskyní a pak posedět někde, kde nám připraví něco na zub.

Vše jde, jak si přejeme, včetně koupání na volném moři a koupání u ostrova s kotvením, na místo dorážíme po 3. hodině.

Večer zakončuje chobotnicový salát, adriatický mix a čevapy na grilu, které povečeříme v jedné z četných restaurací. Na lodi pak hrajeme alternativní verzi „Česka“ a jdeme po 22. hodině na kutě. Plán na středu je Hvar.

Den 5. – středa

Cesta: Vela Luka (Korčula) – Hvar (Hvar)

Na dnešní den jsme museli stanovit budíček okolo 7. hodiny. Na Hvaru bývá vysoký provoz a příjezd po 12. hodině bývá většinou kritický, jelikož se nemusí sehnat volné místo na molu. Proto před 8. hodinou opouštíme Vela Luku a vydáváme se na cestu. Po výjezdu ze zátoky se objevuje vítr okolo 15 – 18 uzlů, a to je signál pro vytažení plachet. Vytahujeme 100% našeho oplachtění a na „plné prádlo“ plujeme rychlostí okolo 6 uzlů (naše obvyklá rychlost i na motor). Po 2 hodinách plachtění nám vítr vypnou a jsme zase nuceni motorem bublat do Hvarské zátoky. V 11:20 jsme už v zátoce a pokukujeme kam píchneme loď. „Rovnač přístavní“ nám pluje říct, že je molo „full“ a ukazuje na poslední volnou bójku, která se nachází také ve městě – neváháme, budeme se muset sice vyvázat, což kapitán zatím nevysvětloval, ale jdeme do toho.

Couveme na bójku, Anya couve fakt blbě, ale loď uvážeme. Příchází 2. fáze manévru, přivázat nás ke břehu dlouhým lanem. Kdo to přiváže? Jde kapitán, nefouká, neproudí a loď drží mezi ostatními loděmi, tak to jde. Skáče do člunu, nabere lana a ručkuje po lanech okolních lodí ke břehu. Po přivázání loď napínáme a přitahujeme, po pár minutách už stojíme mezi ostatními a jde se obědvat.

K obědu baštíme fazolový gulášek s bramborem a chystáme se na siestu s kávou. Dnes nás ještě čeká výšlap na pevnost a procházka městem.

Procházka městem včetně výšlapu na místní pevnost nás pěkně protáhla a do městských uliček nás žene touha najít pivo s cenou pod 30 Kun, což se zdá za neřešitelný úkol. Nakonec stavíme v pizzérii, kde večeříme 4 kotouče pizzy.

Večer zakončujeme člověčem nezlob se, v kterém jako vždy vítězí Pája a jdeme spát po 10. hodině.

Den 6. – čtvrtek

Cesta: Hvar (Hvar) – Vrboska (Hvar)

Stary Grad, který byl v původním plánu je pouhé 2 hodiny plavby od nás, a proto v rámci objevování nových přístavů a zátok míříme do městečka Vrboska, do kterého se chystáme na molo.

Cesta okolo 4 hodin, při které 2x taháme a sundáváme plachy v Bračcko-Hvarském kanálu končí dle plánu okolo půl 3. ve městě. Po cestě jsme udělali také pauzičku u místního nudistického ostrůvku na vykoupání. Nejsme však jediní kdo se tu koupe v plavkách, takže dobrý.

Po obědě na lodi procházíme Vrboskou, v které je hlavní památkou opevněný kostel ze 16. století. Pak procházka podél zátoky s cílem vykoupat se (nakonec se koupe jen kapitán). Po procházce jdeme na Karlovačko za 15 Kun a večer trávíme jako vždy u stolních her.

Den 7. – pátek

Cesta: Vrboska (Hvar) – Šešula (Šolta)

Ráno odplouváme od mola přesně v 9:00 a míříme okolo pláže Zlatny Rat podél jižní strany Brače a Šolty do zátoky Šešula, kde je již námi dobře známá restaurace s bezplatným bójkováním.

Plavba v chladném protivětru nás nahnala do mikin, a odložili jsme i koupání. Slunko se ukazuje, až když jsme v zátoce – okolo 16. hodiny. Plán v Šešule je jasný, procházka do města, které je přes kopec, pak povinná večeře v restauraci a večerní zábava na lodi. Tentokrát ladíme karty a hrajeme prší.

Plán na sobotu je přemístit se do večera do domovského přístavu, kde zahájíme přípravy na vyklízení lodě, připravíme se na cestu a dobře se prospíme na pohupující se loďce. Po cestě zastavíme v modré laguně a mezi místními ostrůvky na koupačku a na vaření oběda.

Den 8. – sobotka

Cesta: Šešula (Šolta) – Marina Kremik