První samostatná plavba 2013

Den 1.
Pozice: 43.570815,15.940204, Marina Kremik
První den dorážíme na místo určení ve 13:30 a po domluvě se správcem jsme převzali loď a to místo v 16:00 už ve 14:00.
Na loď jsme pořídili internet, díky kterému jsme ve spojení s rodinou v ČR a máme čerstvé informace o počasí (dle prodávajících, kteří měli na výběr všechny místní operátory jsme za 70 Kn pořídili dobíjecí kartu s 3 GB internetu). Díky internetu jsme vyčetli varování na dnešní první noc s možností příchodu Bury v nočních hodinách a rozhodli jsme se změnit plán prvního dne a provedli jsme pouze koupačku, při které posádka poprvé kotvila, objeli jsme jeden z blízkých ostrůvků a vrátili jsme se zpět do bezpečného přístavu.
Po vyčerpávající cestě jsme pak spokojeně usnuli a budíček na další den stanoven nebyl.
Den 2.
Pozice: 43.635951,15.683813, Zátoka na ostrově Žirje
Z přístavu v Kremiku vyrážíme směr ostrov Žirje na pohodové stání na bójce, kde se budeme cachtat a odkud pak brzy ráno vyrazíme na 7 hodinovou plavbu na ostrov Vis.
Holky k obědu ukuchtily ptáčky s rýží, koupeme se, pustili jsme na vodu čluník s motorem a na večer plánujeme malý výlet na místní zříceninu hradu.
Před odchodem na výlet jsme udělali jeden dobrý jachtařský skutek, a to že jsme pomohli při vyvazování na bóji Lichtenštejnské rodině, která evidentně podobný manévr dělala poprvé a po 5. nezdařeném pokusu jsme vypomohli asistencí z vody a přivázáním.
Výlet: Ze zříceniny hradu Gradina, o kterém jsou zmínky již ze 6. století, je pěkný výhled po okolí a to i směrem na naší zátoku. Vyrazili jsme v 17:30. Cesta na kopec zabrala 20 minut, ale stála za to! Po výletu jsme si dopřáváme studenou večeři, kocháme se zápedem slunce a chystáme se na nějaký ten drink 🙂
Budíček na další den zatím plánovaný na 6:00 pro kapitána a 1 dobrovolníka.
Den 3.
Pozice: 43.059658,16.186669, ostrov Vis, zátoka Vis, město Vis
Budíček zvoní v 6:00, s rozpaky vstává kapitán, za ním však i celá posádka, která ho v tom nenechává. Předchozí noc jsme zapíchli před půlnocí, a proto bylo na našich obličejích vidět, že bychom snesli i 2-3 hodiny spánku navíc. V 6:20 je vše připraveno na odplutí z ostrova Žirje směrem na Vis. Po vyjetí ze zátoky nám fouklo 12 uzlů (1 uzel = 1NM/h = 1,853 km/h) a kapitán rozhoduje, že zkusíme popojet kousek na plachty (z internetu ale víme, že jen na chvíli). Necelou hodinu plachtíme na 2 plachty na boční vítr rychlostí okolo 4 uzlů. Není to však průměrná rychlost s kterou počítáme pro včasné dojetí na Vis a i proto, že přestal vítr foukat, balíme hlavní i přední plachtu. Cestovní rychlostí 6,2 uzle na motor to valíme na Vis, kde budeme cca v 13:30.
Po koupačce uprostřed moře, která nám posunula příjezd o 30 minut, přijíždíme ve 14:00 a jako profíci vyvazujeme loď k hlavnímu nábřeží ve městě Vis. K obědu nás čekají švestkové knedlíky se zakysanou smetanou a pak hurá na výlet do stínu starého města.
Po obědové siestě vyrážíme na místní pláž svlažit rozpálená těla. Součástí vybavení přístavu jsou i sprchy, kam vedou naše další kroky a ze sprch rovnou na véču. Většina z nás šáhla po místní pizze nebo těstovinách v restauraci na nábřeží.
Vyplníme pohledy a hurá spát. Budíček v 8:00.
Den 4.
Pozice: 43.046374,16.083026, ostrov Vis, město Komiža
Město Vis nezklamalo, kouzelné město. Ochutnali jsme místní kuchyň i víno, ráno nakoupili, doplnili vodu a vyrážíme na další plavbu. Pokračujeme na cestu „okolo Visu“. Dnešní cíl je město Komiža, na druhé straně ostrova. Při cestě se zastavíme na místní atrakci, na ostrově Biševo, kterou nám poradili jedni jachtaři. Teď 11:00 – 12:30 stojíme u malého ostrůvku (pozice: 43.024196,16.239613) a dáváme si gulášek s nokama.
Po obědě se vydáváme na ostrov Biševo, kde se nachází „Modrá jeskyně“. Přírodní jeskyni s modrým okem, světlem prosvítajícím pod hladinou, pozorovala posádka ze člunu, kapitán musel hlídat loď. Po řádném prozkoumání směřujeme do města Komiža, kde vyvazujeme loď k bóji blízko města.
Po studené večeři sedáme na člun a na ruční pohon pádlujeme ke břehu. Láká nás zalidněné nábřeží a točené pivo. Holky ochutnaly kávu, my s Petrem točené pivo Kaltenberg. V restauraci jsme také ochutnali skvělý chobotnicový salátek na dojedení (ochutnali a chválili ho všichni).
Jsme zpět na lodi. Teď nás čeká chvilka zábavy s kapitánem Morganem a zřejmě brzo odpadneme. Budíček na zítra je v 7:30, vyplouváme směr Stary Grad na ostrově Hvar.
Den 5.
Pozice: 43.184182,16.593667, ostrov Hvar, město Stary Grad
Ten Morgan … brrrr … litr rumu v pytli. No, musíme se oklepat, nasnídat a v 8:30 vyrážíme severní cestou okolo Visu směr Stary Grad na Hvaru. Po cestě určitě nějaká koupačka. Planovaný dojezd do Gradu cca 14:00.
Při cestě naposled kotvíme u ostrova Vis v zátoce Rogačic (pozice: 43.077595,16.180328), kde je kromě azurové vody také vojenský bunkr pro lodě, který nás samozřejmě zajímal. Stavíme na 2 hodinky a stíháme i rychlý oběd, po které hned vyrážíme ku Hvaru. Míjíme ostrovy Svatého Klementa a míříme na Starý Grad. Zde se v 15:30 vyvazujeme k molu a platíme skoro až přdražené stání bez sociálek. Dáváme kávu a chystáme se do města.
Den 6.
Pozice: 43.393483,16.209548, ostrov Šolta, zátoka Šešula
I přesto, že plány byly napnuté, zvolili jsme volný budíček a po snídani a doplnění vody vyrážíme na celodenní plavbu s cílem na ostrově Šolta. Plavbu chceme zpestřit otočkou kolem výběžku Zlatni Rat na ostrově Brač, což je podle cestovních kanceláří nejkrásnější pláž Chorvatska. Při proplouvání zjišťujeme, že kotvení přímo před pláží je zdarma a stavíme tedy na oběd (pozice: 43.254971,16.633104, ostrov Brač, u města Bol).
Po obědě se konečně zvedá slušný vítr (16 uzlů), a proto taháme plachty a vyrážíme do Šešuly (název zátoky i restaurace). Vítr sílí, ale k naší smůle fouká přímo z našeho cíle, a protože časový plán je ve skluzu, po 2 hodinách a 6ti teknutích (obrátkách na plachty) kasáme plachty a pokračujeme na motor. Po cestě ještě zkoumáme 2 námořní bunkry.
V 18:00 se v Šešule vyvazujeme na bóji před restaurací, kde obědnáváme místní specialitu – chobotnici pod pekou.
Brambory by mohly být upečené více, ale jinak mňamka 🙂 Chobotnice nezklamala, alespoň některé z nás. Teď už zbývá jen oslavit Aničku a její svátek, což vede k zítřejšímu budíčku, který je libovolný 🙂
Zítřejším plánem je Rogoznica, kde budeme kotvit před apartmány. Cesta okolo 3 hodin, kterou prodloužíme zastávkou na koupání a oběd.
Den 7.
Pozice: 43.531718,15.97111, město Rogoznica
Ráno vstáváme trochu rozpaření, poštípaní od komárů, ale vstáváme 🙂 K snídani máme míchaná vejce s párečkama od Páji a kafíčko. Po 10. hodině vyrážíme mezi ostrůvky u Starého Trogiru (pozice: 43.479783,16.036752), kde kotvíme na koupačku a oběd. K obědu jsou špagetky.
O půl 3. vyrážíme směr Rogoznice, kde kotvíme před apartmány Sea Pearl. Dáme koupačku, kávu a vyrazíme do města. Holky se chystají po krámkách, my s Petrem na točeno pivo. Večer nás čeká oblíbená restaurace Lanterna.
Pája ochutnává černé mušle, Anička speciální salát „Lanterna“, Petr Škampy po Pařížsku a kapitán pražmu s bramborem. Po véče jsme na nábřeží ochutnali místní zmrzku a teď už hurá na loď připravit zavazadla na zítřejší rychlé vylodění a návrat domů. Budíček v 7:00, v 7:30 odplouváme směr Kremik, pak rovnou na benzínku a zaparkovat. V Kremiku naskládáme vůz, dáme sprchu na pevnině a hurá domů. Předpokládaný návrat do Lhoty / Hradce je mezi 22:00 a půlnocí.
Den 8.
Pozice: 43.570815,15.940204, Marina Kremik
Ráno budíček v 7:00 všichni dodrželi, dáváme rychlou snídani a zvedáme kotvu. Děvčata v podpalubí vyrábí svačiny na dlouhou cestu domů. Za necelou hodinu plavby připlouváme do Kremiku a míříme rovnou na benzinu, kde tankujeme 120 litrů nafty. Čeká nás poslední manévr, který už máme natrénovaný z prvního dne – zacouvat s ANYOU do jejího místečka v přístavu. Vše se daří a hurá vyklízet. Během uklízení nás navštěvuje Komodor (Vladimír Kovář), který chválí naší techniku jízdy v přístavu a zjišťuje, jak sme brázdili okolní moře. Loď odevzdáváme správci bez škrábance a trhlinky a v 11:00 sedáme do vozu směr ČR.
Po cestě stavíme ještě v obchodním centru v Šibeniku, kde děláme rychlý nákup.
Do Lhoty přijíždíme o půlnoci.
Shrnutí
Nohou navštívené pevniny: EuroAsijský kontinent, otok Žirje, otok Vis, otok Biševo, otok Hvar, otok Brač, otok Šolta.
Napluté námořní míle: cca 175 NM
Naplachtěné hodiny: cca 5 hodin
Spálená nafta: 120 litrů
Vypito piva: cca 110 plechovek (Pilsner Urquell, Gambrinus 10, Gambrinus limetka a bezinka, Gambrinus lemon, Kozel 10, Staropramen Grep)
Utopených věcí: 5 (2x brýle, 1x sluneční clona, 2x kolíček na prádlo)
Kilometry na silnici: 2030 km (s průměrnou spotřebou 7,5 litru / 100 km)
Loď: Nauticat 331 (finská 2 stěžňová plachetnice)
Za posádku lodi kpt. Jan Zikl (korektůra Pája).
Bližší info rád podám – viz e-mail v kontaktech.